Fixodida

Matte Anna här! Jag lånar tjejernas blogg lite för att skriva några rader om Fixodida.
 
Min man och jag har valt att använda ett giftfritt alternativ för att hålla fästingarna borta på våra tjejer, då Daisy - milt uttryckt - reagerade väldigt negativt på de droppar hon fick tidigare. Efter det finns det inget i världen som skulle förmå mig att använda fästinghalsband eller droppar på vare sig Kompis och Daisy eller några andra hundar i framtiden. Nå ja, nog om det...
 
Vi har valt att ge dem Fixodida i tablettform. Det är smidigt, lätt att dosera och dammar inte i torrfodret och viktigast av allt - det fungerar!! Tabletterna säljs i både vita och bruna (något genomskinliga) burkar. Samma tabletter, olika burkar bara - trodde jag.
 
 
Den VITA burken till höger kostar 297 kronor för 120 tabletter i en lokal djurbutik. Tabletterna i den burken är avlånga.
 
Den BRUNA burken till vänster kostar 239 kronor för 120 tabletter hos www.csigora.com. De tabletterna är runda.
 
Nu till det intressanta... Tabletterna från den VITA burken ratar tjejerna kategoriskt! De spottar ut dem så man hör ett tydligt 'pling' i matskålarna. Tabletterna från den BRUNA burken däremot smaskar de glatt i sig varje gång. 
 
Jag började fundera om de kanske smakar olika, så jag luktade därför på dem och de luktar faktiskt olika. När jag då tittade på innehållsförteckningen så noterade jag att tabletterna från den VITA burken innehåller 'köttarom' som smakämne, medan tabletterna från den BRUNA burken är smaksatt med grislever.
 
Man kan inte lura en amris... Hädanefter köper jag bara den bruna burken!
 
Så om du har en hund som inte vill äta sin Fixodida och dina tabletter är avlånga och kom i en vit burk, så är mitt tips att köpa de runda i en brun burk istället...
 
Hälsningar Anna
 
 
 
1 Eva H:

skriven

(Jo... "Gamla traktorn" går med på att fungera en stund då och då... Kan dock inte hållas med bilder och så.)
Tack för tipset!
Här körs mycket med svamphundsmattens tjärsalva. Jesper fick dock droppar för att jag trodde mig se andra odjur på honom. Och för andra (tredje?) gången bryter hans eksem ut än värre. "NEEEJ då! Det är INTE medlet!" säger vet. "JO!" säger jag nu och badar den stackaren i såpa...
(Men tack och lov har ju fästingarna inte gillat denna övervarma/torra sommar. NÅGOT gott i alla fall:D)
PUSS till damerna från mig och diverse grabbar/gubbar här!

Svar: Jooo då, den absolut vanligaste biverkningen av dropparna är just eksem och andra typer av hudreaktioner. Konstigt att veterinären inte verkar veta om det... Det tillstår ju t.o.m tillverkaren!//matte Anna
Sessy's Mira "Kompis" och Charlita's Dasiy "Daisy"

Kommentera här: