Mer om golf för hundar


-Golfen, en av mina favvoplatser.

Jag fick så trevliga kommentarer på mitt inlägg om vovvegolf, så jag tänkte använda mig av ett inlägg för att svara på några av dem.

Rudi, klart du ska prova på golf! Med ditt spanielblod i ådrorna så tror jag att du skulle gilla det. Men, det är väldigt viktigt att du börjar syssla med rätt form av golf. Det finns nämligen två varianter: människogolf (booooring!) och vovvegolf (wohoo!).

Vad är då skillnaden? Jo, människogolf spelas med en hård liten äcklig boll. Bollen är som sten, går inte att tugga på - man får inte tugga på den - och den saknar pip. Ja, du hör ju själv... Dessutom så får man inte springa efter och apportera den när husse/matte slår iväg den. Då blir tvåbeningen man går med förgrymmad... Nä, i den här varianten ska man gå fint vid husses/mattes sida och bara titta på med beundran i blick. *gäsp*

Vovvegolf däremot spelas med fördel med en tennisboll med inbyggd pip. Bollar utan pip är budgetbollar och dem ska man helst låta bli att köpa. Denna boll är det meningen att du ska springa efter när husse/matte slår iväg den med den så kallade kastarmen. Det går att spela utan, men de flesta tvåbeningar är ganska svaga i armarna och får inte iväg bollen så långt utan hjälpen.

Sen råder det i min flock lite delade meningar om vad som händer efter man har plockat upp den bortkastade bollen. Jag menar att den är min och att jag får springa runt och pipa med den så länge jag vill, medan husse/matte anser att den ska apporteras tillbaka till dem. Jag tycker du ska köra på min regel... Lycka till!

Christina, det är skillnad på människogolf och vovvegolf. I människogolfen kanske vi kan gå som caddy, men i vovvegolfen är det faktiskt hussarna och mattarna som är caddy åt oss vovvar. Jag bär inte på kastarmen, det har jag min caddy husse till... *fniss*

Jesper och Assar, jag vet faktiskt inte riktigt var man kan handla hussar någonstans. Min fanns redan här när jag flyttade in, men jag antar att dem finns i hundaffärerna. Där finns ju allt annat braigt och hundigt...

Ebba - ja, bollar med pip i är extra smarriga. Jag gillar när bollen flexar lite lagom. Sådär så man kan krama den lite med käkarna.

Elin, kan man vara ointresserad av bollar...? Låter ohälsosamt... *kliar mig i huvudet*


1 Eva H:

skriven

Tack för förklaringen sötnos!

Vovvegolf vore nog nå't för mig... Fast kopplet räcker ju inte längre än att matte kan kasta så långt. "Springa lös"? Jooo, jag HAR frågat matte men hon påstår att jag måste gå att lita mer på då. Vet inte om jag förstår det där helt än. (Och Jesper säger bara att det inte är nå'n match för man vill ju inget hellre än hålla koll på matten. Mysko typ den!)

PUSS!

Assar

(Jesper skickar några också!)

2 Rudi:

skriven

Jaha! Då har jag koll på båda sorterna! Då kör vi vovvegolf tycker jag, fast jag vill helst apportera...det gillar jag ..och så kastas bollen igen och igen!

3 Humlespunk:

skriven

Ha ha, vi kör vovvegolf också :) Fast HumleHunden apporterar golfbollar ute i ruffen, förtjusande tycker jag eftersom jag då slipper plumsa ut och leta efter dem där. Och häromdagen när vi var alldeles ensamma på golfbanan så fick Spunkhunden springa lös också en sväng, fast då kastade hon sig över kompisens headcover (lurvig tiger) och sprang ärevarv över hela åttonde hålet, utan tillstymmelse till att vilja lämna tillbaka den. Kompisen tyckte det var sådääär kul, men Spunk och jag fnittrade öronen av oss ;)

4 Elin:

skriven

hihi, voovegolf lät inte så tokigt =)

Kommentera här: