Rullande go'bitar!

Så var det dags för ännu ett smarrigt test! Den här gången slog vi två flugor i en smäll och passade på att prova en ny, rolig aktiveringsboll och Racinel Snacks med smak av vom samtidigt (båda från CSiGORAs hundbutik).
 
 
Snacksen är små, mjuka tuggisar som smakar uuuunderbart gott! Matte delade på bitarna (hon gillar att dem inte kladdar) och proppade in dem i aktiveringsbollarna. Eftersom det var första gången, så lät matte öppningen vara på max (se bilden), så det inte skulle bli alltför klurigt.
 
Vi har en gammal boll, som man bara behöver putta framför sig över golvet, så ramlar godbitarna ut på löpande band. Det gjorde dem inte ur den här...
 
-Matte, jag tror min boll är trasig. Ska det inte trilla ut godisar ur den här utan att jag behöver anstränga mig?
 
-Min är också paj! Jag står ju här och tittar på bollen, men det ramlar inte ut något godis för det...
 
Tydligen ska man jobba för att få ut godiset. Först tyckte vi nog båda två att den gamla bollen var roligare, men vi ändrade oss ganska snabbt. Det var ju mycket roligare att överlista bollen och lirka ut de där goda vombitarna för egen hand tass!
 
-Det här var inte det allra lättaste...
 
...den rullar liksom iväg från mig.
 
Som tur är rullar den inte alltför snabbt, så har man bara lite 'Zlatan moves', så kan man dribbla runt med den. Har man tur så trillar det ut lite godis då. Annars kan man ju klämma in den i ett hörn och bearbeta den där istället.
 
-Nu har jag dig allt, bollen!!! *ivrigt svansviftande*
 
Daisy satsade mer på hastighet och fritt rull över golvet.
 
-Var är godiset? Trillade det ut nå't??
 
-Nu då?! Ramlade det ut något nu?
 
-Men om jag klämmer fast den med tassen, får jag ut något då?
 
Ja, det här var en rolig boll!! Vi tyckte faktiskt att den var så rolig att vi fortsatte dribbla runt med dem även efter vi hade lirkat ut allt godis. Det här var en dubbel fullpoängare för vår del!
 
Plus: Luktar och smakar gudomligt gott! Man kan äta hur många som helst... Matte gillar att de inte kladdar och att de är lätta att dela i mindre bitar, vilket vi också gillar för då ökar chanserna för att matte ska plocka fram påsen ofta.
Minus: Inga!
Betyg: 4 tassar av 4 möjliga!
Pris: 29 kronor hos CSiGORAs hundbutik
 
Plus: Finns i två olika storlekar, så det finns en boll som passar de flesta fyrbenta. Öppningen kan regleras, så det blir lättare eller svårare att få ut godiset. Den rullar lagom fort.
Minus: Den är inget för lata hundar, som inte vill jobba för maten och/eller använda hjärnan.
Betyg: 4 tassar av 4 möjliga!
Pris: från 45 kronor hos CSiGORAs hundbutik
 
1 Eva H:

skriven

Åh! Kunde nog vara något för Assar!
Bollen alltså, godiset gissar jag att förmodligen TRE till vill smaka....
Vilken storlek på boll köpte ni? Om det fanns två olika gissar jag på minsta.
Matten här har köpstopp, men aktivitetsgrej för hund kan faktiskt vara behövt.
(Om köpstopp kan er matte läsa på vår mattes andra blogg... DÖTRIST låter det!)
PUSSpusspusspusspusspusspuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusssss!
Jesper och Assar

Svar: Jag köpte den större modellen för att inte locka dem att bita/bära runt på bollen och istället få dem att använda tassen och bolla runt med dem istället.Köpstopp har jag aldrig på hundprylar, bara på prylar åt tvåbenta. Ha ha ha ha!
Sessy's Mira "Kompis"

2 Christina:

skriven

Helt underbart inlägg. Kul att se dem jobba och fundera själva!

3 Petra & Elvisligan:

skriven

Vad duktiga ni är. Vi har också en boll men efter att en vän fått åka till Bagarmossen då hennes hund fastnat med nosen/munnen i hålet, så har jag inte använt den.
Den visas föresten på Bagis i en monter med saker som tagits bort från hundar.
Kram g.matte m flock

Svar: Ja, som med alla hundleksaker så får man vara med och hålla lite koll på hunden/-arna. En del är ju ganska hårdhänta (kan man säga så om hundar?) med leksakerna. Som tur är så är både Kompis och Daisy försiktiga.
Sessy's Mira "Kompis"

4 Nettan:

skriven

Man får visst plocka upp katterna boll när ni kommer på besök, ser jag ;-)

5 Elin:

skriven

Är bollarna hårda i skalet??

Svar: Ja, dem är hårda. Studsar inte heller...
Sessy's Mira "Kompis"

6 Jenny o Brio:

skriven

Sicka bra bollar!!!

7 Elin:

skriven

Okej tack för svaret, kan inte ha hårda då det blir märken mot mina högblankvita möbler :/

Kommentera här: